13 MEI 2019

VAKCOLLEGE HELMOND

Werken aan creatieve groei in het onderwijs

Coachingsmiddag over je onderwijs anders inrichten, creatieve technieken en het volgen van de creatieve ontwikkeling van leerlingen

Hoe laat je docenten spelen

Een coachingsmiddag met drie sprekers: Joseline Jacobs over een andere manier van leiding- en lesgeven, Guido Stompff over design thinking en Claudia de Graauw over een volginstrument voor creatieve ontwikkeling van leerlingen

De middag is vooral interessant voor docenten en schoolleiders van alle schoolniveaus.

In de bijeenkomst komen vragen aan de orde als:

  • hoe krijg je jouw docententeam in beweging? Hoe verbind je je onderwijs meer met het leven, je regio en wereld om je heen? Hoe laat je je docenten meer spelen;
  • welke mogelijke werkvormen kun je daarvoor inzetten;
  • en hoe kun je vervolgens leerlingen volgen in hun creatieve ontwikkeling?

Hoe je onderwijs anders inricht

Onderwijs kan dodend zijn voor creativiteit, die van leerlingen én van docenten. Wet-houder Joseline Jacobs, teamleider Techniek op Vakcollege Helmond doet het anders. Zij begint haar lessen niet met een draaiboek en protocollen, maar met een analyse van de omgeving. Startpunt zijn de passies en interesses van docenten. En vervolgens het groter maken van de wereld van het onderwijs: wat biedt de regio?

Gekoppeld aan de 21ste eeuwse vaardigheden laat ze docenten stages lopen bij bedrijven in de omgeving en op een andere manieren nadenken over het onderwijs wat ze geven. Dit zonder dat ‘er dingen bijkomen’, maar door anders te kiezen. Resultaat: meer werkplezier, meer spelende docenten en meer zelfverzekerde leerlingen.

Deze middag deelt ze haar ‘recept’ en ervaringen.

Over design thinking

Na Joseline levert wet-houder Guido Stompff, schrijver van het boek ‘Design Thinking: radicaal veranderen in kleine stappen’ een bijdrage door een aantal technieken te delen van design thinking dat je toe kunt passen in je onderwijs en bruikbaar kan zijn om docenten in beweging te krijgen.

Creatieve ontwikkeling leerlingen volgen

En wat levert dat dan op? Om docenten die vraag te helpen beantwoorden, delen we een instrument om de creatieve ontwikkeling van leerlingen te volgen. Binnen het programma Creatieve Industrie heeft Cultuur Eindhoven, op basis van een meetinstrument van TNO, onderzoek laten verrichten naar de ontwikkeling van creativiteit bij leerlingen. Onderzoeker Claudia de Graauw vertelt over hoe het instrument is opgebouwd en welke inzichten dit kan opleveren. Vervolgens gaan we graag met elkaar in gesprek welke mogelijkheden een volginstrument hen kan bieden.

Info & aanmelden

Maandagmiddag 13 mei, aanvang 13.00 uur.

Vakcollege Helmond, Keizerin Marialaan 4, Helmond.

Er zijn beperkte plaatsen voor deze middag, dus meld je tijdig aan via contact@wetopbehoudvancreativiteit.nl.