13 MEI 2019

VAKCOLLEGE HELMOND

Werken aan creatieve groei in het onderwijs

Inspiratiemiddag over onderwijs anders inrichten, ont-structureren, creatieve technieken en het volgen van de creatieve ontwikkeling van leerlingen

Hoe laat je docenten spelen

Een coachingsmiddag met vier sprekers: Luana Berghmans over de spelende mens, Guido Stompff over design thinking, Joseline Jacobs over een andere manier van leiding- en lesgeven  en Claudia de Graauw over een volginstrument voor creatieve ontwikkeling van leerlingen

De middag is vooral interessant voor docenten en schoolleiders van alle schoolniveaus.

In de bijeenkomst komen vragen aan de orde als:

  • hoe krijg je jouw docententeam in beweging? Hoe verbind je je onderwijs meer met het leven, je regio en wereld om je heen? Hoe laat je je docenten meer spelen;
  • welke mogelijke werkvormen kun je daarvoor inzetten;
  • en hoe kun je vervolgens leerlingen volgen in hun creatieve ontwikkeling?

De spelende mens

Luana Berghmans is adviseur Cultuureducatie & Cultuurbeleid bij Kunstloc Brabant. Zij spreekt over hoe kunstonderwijs kan helpen te ‘ont-structureren’ en ruimte kan maken voor creativiteit in alle vakken.

Over design thinking

Wet-houder Guido Stompff, schrijver van het boek ‘Design Thinking: radicaal veranderen in kleine stappen’ levert een bijdrage door een aantal technieken te delen van design thinking dat je toe kunt passen in je onderwijs en bruikbaar kan zijn om docenten in beweging te krijgen.

Hoe je onderwijs anders inricht

Onderwijs kan dodend zijn voor creativiteit, die van leerlingen én van docenten. Wet-houder Joseline Jacobs, teamleider Techniek op Vakcollege Helmond doet het anders. Zij begint haar lessen niet met een draaiboek en protocollen, maar met een analyse van de omgeving. Startpunt zijn de passies en interesses van docenten. En vervolgens het groter maken van de wereld van het onderwijs: wat biedt de regio?

Gekoppeld aan de 21ste eeuwse vaardigheden laat ze docenten stages lopen bij bedrijven in de omgeving en op een andere manieren nadenken over het onderwijs wat ze geven. Dit zonder dat ‘er dingen bijkomen’, maar door anders te kiezen. Resultaat: meer werkplezier, meer spelende docenten en meer zelfverzekerde leerlingen.

Deze middag deelt ze haar ‘recept’ en ervaringen.

Creatieve ontwikkeling leerlingen volgen

En wat levert dat dan op? Om docenten die vraag te helpen beantwoorden, delen we een instrument om de creatieve ontwikkeling van leerlingen te volgen. Binnen het programma Creatieve Industrie heeft Cultuur Eindhoven, op basis van een meetinstrument van TNO, onderzoek laten verrichten naar de ontwikkeling van creativiteit bij leerlingen. Onderzoeker Claudia de Graauw vertelt over hoe het instrument is opgebouwd en welke inzichten dit kan opleveren. Vervolgens gaan we graag met elkaar in gesprek welke mogelijkheden een volginstrument hen kan bieden.

Terugblik

Maandagmiddag 13 mei 2019 kwamen docenten van pabo, po, vo en mbo samen om te onderzoeken hoe je in het onderwijs meer ruimte kan geven voor creatieve groei. De sprekers leverden waardevolle ingrediënten om met de artikelen 2, 4 en 7 van de wet aan de slag te gaan. We danken wet-houder Joseline Jacobs van Vakcollege Helmond voor het initiatief en de gastvrijheid.

Meer foto’s? Bekijk hier het fotoalbum.